Manufaktura w Łodzi zainstaluje 1,2 tys. paneli fotowoltaicznych, które zaopatrzą centrum handlowe w blisko połowę potrzebnej jej do funkcjonowania energii. Farma słoneczna na dachu ma kosztować jednorazowo 3 mln złotych i corocznie przynosić obiektowi oszczędności na poziomie pół miliona zł. Inwestycje w OZE u przedsiębiorców związanych z handlem to już nic nowego, przy rosnących cenach prądu na panele PV decyduje się m.in. Biedronka, Dino i Żabka
- Manufaktura w Łodzi inwestuje 3 miliony złotych w ponad 1,2 tys. paneli solarnych do zasilania prawie połowy obiektu
- Żabka otworzyła pierwszy punkt, w którym do zasilania wykorzystywane będą ogniwa perowskitowe
- Z fotowoltaiki korzysta już także Biedronka, Dino, Kaufland oraz Lidl, a ich właściciele planują szersze wdrażanie OZE do swoich firm
Zobacz też: Fotowoltaika w sektorze transportu. Dlaczego nie zainstalowano paneli solarnych na torach kolejowych?
Fotowoltaiczne serce Łodzi
Na dachu Manufaktury w Łodzi zostanie zamontowanych 1219 paneli fotowoltaicznych, które pokryje blisko połowę zapotrzebowania energetycznego galerii.
Farma fotowoltaiczna na dachu Manufaktury ma rocznie pomagać dyrekcji w zaoszczędzeniu blisko pół miliona złotych przy wydatkach na energię elektryczną. W październiku mają ruszyć pierwsze prace nad instalacją nowego źródła zasilania budynku.
Zarządzanie tak dużym obiektem to proces, w którym trzeba skupić się na długofalowych działaniach. Zawsze musimy starać się być o jeden krok do przodu, mając na uwadze bezpieczeństwo i komfort pracy naszych najemców. Pomysł inwestycji w fotowoltaikę zrodził się już 5 lat temu. Rynek energetyczny zmienia się bardzo dynamicznie i to na naszą niekorzyść, musimy więc być jak najlepiej przygotowani na trudne czasy
– powiedział Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
Według badania „Centra handlowe ponownie w centrum uwagi klienta?” przeprowadzonego na zlecenie Manufaktury wynika, że 57 proc. respondentów eko rozwiązania co najmniej zachęcają do wizyty w danym miejscu, zaś 1/5 Polaków uważa, że czerpanie korzyści z ekologicznych rozwiązań w centrach handlowych jest decyzyjnym czynnikiem przy wyborze miejsca na ich zakupy.
Pracująca farma będzie w stanie pokryć do 45 proc. zapotrzebowania na energię części wspólnych budynku galerii handlowej. Pozyskana w ten sposób energia elektryczna będzie używana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schodów, wind i chodników ruchomych. Dodatkowo, z instalacji fotowoltaicznej będą zasilane stacje ładowania samochodów elektrycznych
– informował Murawski.
W skali około 20 lat (po których panele mogą powoli tracić swoją pierwotną sprawność) te 3 mln złotych przeznaczone na instalację fotowoltaiczną mogą pomóc zaoszczędzić ponad 7 mln złotych.
Zobacz też: Trudne wybory prosumentów — kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, off grid czy może tradycyjnie?
Zielone Żabki i słoneczne Biedronki
Manufaktura w Łodzi nie jest jedynym podmiotem handlowym, który postanowił wyłożyć miliony złotych na fotowoltaikę. Na przestrzeni ostatnich lat najbardziej rozpoznawalne marki FMCG podjęły decyzje o modernizacji energetycznej przy wykorzystaniu instalacji PV. Na liście takich inwestorów znalazła się Biedronka, Lidl, Dino,
W 2020 otwarto pierwszą samowystarczalną energetycznie Żabkę, z kolei tydzień temu w Poznaniu oddano do użytku pierwszy punkt Eko Smart wykorzystujący najnowsze rozwiązania z dziedziny fotowoltaiki oparte o ogniwa perowskitowe polskiej firmy Saule Technologies.
Na dachu sklepu zamontowano 15 paneli fotowoltaicznych, a na pokrywającej jedną ze ścian żaluzji zainstalowano perowskitowe moduły generujące energie zarówno ze światła słonecznego, jak i sztucznego. Także cenówki przy produktach są wyposażone w mini listwę perowskitową, która zasila maleńki ekran, na którym wyświetla się kwota. Dzięki temu przy zmieniających się cenach, czy produktach na półkach sklepowych zaoszczędza się na papierze.
Energia wykorzystywana przez poznańską Żabkę jest w stu procentach pozyskiwana ze źródeł odnawialnych, co udowadnia, że da się prowadzić własny biznes w miejscu neutralnym środowiskowo.
Na bazie doświadczeń z pilotażowych programów prowadzonych w naszym laboratorium w Warszawie, wprowadziliśmy do sieci nowe rozwiązania, dzięki którym zredukowaliśmy emisje gazów cieplarnianych o ponad 1,3 tys. CO2, a także zmniejszyliśmy zużycie energii elektrycznej o prawie 261 MWh. Aktualnie wkraczamy w kolejny etap projektu i uruchamiamy Żabkę Eko Smart, czyli pierwszą w Polsce placówkę, w której łączymy kwestie związane z ekologią z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, usprawniającymi pracę franczyzobiorców I ich pracowników. Prezentując nowe rozwiązania, zachęcamy także klientów do pozyskiwania zupełnie innych doświadczeń zakupowych. Liczymy, że w ten sposób dodatkowo zasiejemy w nich ciekawość i zachęcimy do proekologicznych działań
– tłumaczy Anna Grabowska, wiceprezeska ds. strategii konsumenckich w Grupie Żabka.
Przez ostatnie cztery lata Biedronka regularnie modernizowała swoje sklepy, w związku z czym wymieniła chłodziarki, zamrażarki oraz oświetlenie na energooszczędne i bardziej ekologiczne w prawie 1,1 tys. swoich sklepów. Dodatkowo zainwestowano w wentylacje z odzyskiem ciepła, pompy ciepła i remonty dachów czy ścian budynków placówek, aby wprowadzić w nich systemu inteligentnego zarządzania — BMS.
Firma Grow Energy ma z kolei wyposażyć sieć sklepów Biedronka we własne panele fotowoltaiczne, tak aby do końca 2025 roku zasilały one 2 tys. placówek. Tylko w tym roku ma zainstalować 500 instalacji.
Sklepy mają głównie problem z energią niezbędną do zasilania chłodziarek, oświetlenia i klimatyzacji. Instalacje PV pozwolą w znacznej części zredukować koszty, jakie generuje działanie tych urządzeń. Każdy punkt ma być wyposażony w średnio 110 paneli o łącznej mocy 50 kWp.
Zobacz też: Wszystko zostawia po sobie ślad węglowy. Jak wygląda recykling paneli fotowoltaicznych?
Niepierwsze i nieostatnie PV w handlu
Pod kątem modernizacji w OZE inne marki sklepów spożywczych nie pozostają w tyle względem Biedronki czy Żabki. Lidl, Kaufland oraz chociażby polskie Dino także decydują się na zaopatrzenie swoich sklepów energią pochodzącą z fotowoltaiki.
Niemiecka grupa Schwarz, będąca właścicielem sklepów Lidl i Kaufland, tak jak i portugalskie Jeronimo Martins, ogłosiła, że do 2025 r. wdraża na terenie swoich sklepów plan montażu paneli fotowoltaicznych. Ma to być 1,6 tys. modułów na terenie Niemiec, a w sumie aż blisko 3,7 tys. nowych instalacji.
Dzięki tej inwestycji Lidl i Kaufland ma mieć w połowie dekady blisko 700 MW energii solarnej z 5 tys. systemów PV. Pierwsza marka sklepów na terenie całej Polski ma zostać zaopatrzona we własne panele fotowoltaiczne, druga zaś zadbała o wymianę całego oświetlenia na terenie naszego kraju na LEDowe.
Nie tylko zagraniczni przedsiębiorcy inwestują w Polsce w OZE i fotowoltaikę. Nasza rodzima sieć supermarketów Dino ogłosiła, że do końca 2022 r. zamontuje 300 instalacji solarnych, 39,6 kWp mocy każda.
Totalny plan firmy zakłada wyposażenie 800 punktów we własną fotowoltaikę.